Dyreholdsopgave Uge 11
15. Vi fik en viden om, at dyreholdet kræver meget opmærksomhed og fylder noget tid i hverdagen, da de skal passes, mht. mad, vand, rengøring, tæmning osv.
Vi fik også ny viden om diverse pædagogiske aktiviteter, man kan gennemføre med diverse målgrupper. Disse aktiviteter, bunder i forskelligt udbytte til børnene, som f.eks. kan være "fag faglig" viden om dyr og deres egenskaber, knyttet til praktisk afprøvning eller f.eks. kropsligt udbytte, hvor vi afprøver forhindringsbanen, i en idrætshal, med målgruppen.
Vi fandt ud af, at ørkenrotter bygger meget i deres hjem. De laver et eget gange- og hule system, som de sover- og lever i.
16. Der er nogle etiske spørgsmål man kan arbejde med, mht. dyreholdet. F.eks kan man arbejde med emnet liv og død, når tilfaldet kommer, at dyrene dør, eller et af dem dør, skal der anskaffes et nyt dyr, eller skal den blive alene. Får dyrene f.eks. lov til at formere sig, er der to ens kønnede eller en han og en hun. Kastration eller ikke?
17. Med vores dyrehold kan man tage udgangspunkt i perspektiver som f.eks. børnenes motorik, i det vi afprøver vores forhindringsbane (se "Bygning af forhindringsbane"), hvor børnene skal hoppe, kravle, bruge deres krop som ørkenrotterne. Mht. den åbne skole, kan man sige, at dyreholdet kan har indflydelse på børn, da det virker afslappende at kigge og røre på dyrene.
Der ud over vil den åbne dialog med børnene, om ørkenrotterne, byde på et naturvidenskabeligt perspektiv, hvor der indgår faglig viden, samt måling af vægt og længden af ørkenrotten. Ikke mindst giver det mulighed for at være iagttagende/observerende og undrende.
18. Dyreholdet gav en del gode oplevelser. Det har f.eks. været med til at skabe en god social relation i vores studie gruppe, hvor det startede med at bygge buret til dem. Dette kunne vi også iagttage, da fjordskolen kom. Det var rigtig nemt at skabe en slags relation mellem os og børnene, da vi startede med at sidde i en kreds på gulvet omkring ørkenrotterne. Dyret har skabt en fælles opmærksomhed og gav anledning til en fælles snak om dyret.
Desuden har det været en god oplevelse, at finde ud af deres egenskaber og hvordan de lever og bygger deres hjem.
Vi fik også ny viden om diverse pædagogiske aktiviteter, man kan gennemføre med diverse målgrupper. Disse aktiviteter, bunder i forskelligt udbytte til børnene, som f.eks. kan være "fag faglig" viden om dyr og deres egenskaber, knyttet til praktisk afprøvning eller f.eks. kropsligt udbytte, hvor vi afprøver forhindringsbanen, i en idrætshal, med målgruppen.
Vi fandt ud af, at ørkenrotter bygger meget i deres hjem. De laver et eget gange- og hule system, som de sover- og lever i.
16. Der er nogle etiske spørgsmål man kan arbejde med, mht. dyreholdet. F.eks kan man arbejde med emnet liv og død, når tilfaldet kommer, at dyrene dør, eller et af dem dør, skal der anskaffes et nyt dyr, eller skal den blive alene. Får dyrene f.eks. lov til at formere sig, er der to ens kønnede eller en han og en hun. Kastration eller ikke?
17. Med vores dyrehold kan man tage udgangspunkt i perspektiver som f.eks. børnenes motorik, i det vi afprøver vores forhindringsbane (se "Bygning af forhindringsbane"), hvor børnene skal hoppe, kravle, bruge deres krop som ørkenrotterne. Mht. den åbne skole, kan man sige, at dyreholdet kan har indflydelse på børn, da det virker afslappende at kigge og røre på dyrene.
Der ud over vil den åbne dialog med børnene, om ørkenrotterne, byde på et naturvidenskabeligt perspektiv, hvor der indgår faglig viden, samt måling af vægt og længden af ørkenrotten. Ikke mindst giver det mulighed for at være iagttagende/observerende og undrende.
18. Dyreholdet gav en del gode oplevelser. Det har f.eks. været med til at skabe en god social relation i vores studie gruppe, hvor det startede med at bygge buret til dem. Dette kunne vi også iagttage, da fjordskolen kom. Det var rigtig nemt at skabe en slags relation mellem os og børnene, da vi startede med at sidde i en kreds på gulvet omkring ørkenrotterne. Dyret har skabt en fælles opmærksomhed og gav anledning til en fælles snak om dyret.
Desuden har det været en god oplevelse, at finde ud af deres egenskaber og hvordan de lever og bygger deres hjem.
Kommentarer
Send en kommentar