naturvidenskabelig aktivitet med Fjordskolen

Opgave C

Emne:

vægtstangsprincippet - forhold mellem forskellige størrelser og vægt.

Hvad sker der med f.eks. træstammen som hviler ovenpå et andet stykke træ og har forskellig eller ens vægt i hver ende af træstammen.

Målet for børnenes udbytte:


Børnene får kropslige oplevelser med arbejdet omkring forskellige emner der kan bruges til at eksperimentere med vægtstangsprincippet. 

Børnene får en anden forståelse for hvad det ville sige at veje forskelligt hvad det betyder, når de f.eks. vipper.

Tegn på læring:


  • børnene har det sjovt og udviser interesse gennem deltagelse, spørgsmål og er i flow.


  • 2. gang når børnene får mulighed for at eksperimentere med de forskellige materialer bruger de andre metoder eller er mere præcise med enten at få ligevægt eller uligevægt. 

  • børnene undervejs kommer frem til en konklusion omkring hvad vægtstangprincippet går ud på

Pædagogiske didaktiske tiltag:

  1. først vil vi kort præsentere børnene for hvilke emne vi har 3 min.
  2. lade børnene eksperimentere med de forskellige redskaber 5 min
  3. gennem spørgsmål vi stiller undervejs og guidening vi giver vil vi forsøge at konkretisere deres erfaringer de gør undervejs 
  4. efter 1. omgang vil vi samle op omkring hvad der er sket og derefter sætte dem igang med 2. omgang.
  5. 2. omgang må tage lidt mere tid end første omgang, 7 min.  heri har vi tænkt at stadig vil have løbende samtaler og spørgsmål med børnene i det de laver.

Kommentarer

Populære opslag