Dyreholds aktivitet med fjordskolen

Opgave C

Emne:

Ørkenrottens liv og egenskaber.

Hvordan kommer ørkenrotten gennem forskellige forhindringer på sin vej og hvordan lever den sit liv.

Mål:

Børnene stiller sig observerende og undersøgende overfor ørkenrotternes egenskaber og liv. 

Børnene erhverver sig en basal viden omkring hvordan ørkenrotten ser ud oghvordan den bruger sin krop.

Tegn:

  • at børnene er nysgerrige, interesserede, observerer og undersøger
  • børnene ser en sammenhænge mellem de forskellige elementer vi har til rådighed i forbindelse med forhindrings banen, afprøver og anvender dem.
  • børnene derefter komme frem til en konklusion af hvad ørkenrotten kan og hvordan den bruger sin krop
  • gennem tegningerne viser det hvilken forståelse børnene til sidst har fået gennem aktiviteten

Tiltag:

Vi bygger en forhindrings bane til ørkenrotten med tilhørende elementer som børnene kan vælge at stille ned i banen som ørkenrotten skal forsøge at komme igennem. 

vi vil lave nogle lettere og sværere elementer til ørkenrotten, således at børnene kan observere hvad ørkenrotten vælger.

vi vil stille spørgsmål til introduktionen og undervejs i aktiviteten som kan give anledning til nysgerrighed og undersøgelse af ørkenrotten. 
  • hvordan spiser den? - bruger den potterne? forpoter eller bagpoter? hvorfor bruger den f.eks. forpoterne?
  • hvordan bevæger den sig? - er det hurtigt eller langsomt?
  • hvorfor ser ørkenrotternes poterne ud som de gør?
  • hvorfor har den en hale?
  • hvorfor tror i at den knurhår i hovedet? 
introduktion sammen med børnene omkring ørkenrotterne - 2 min. 

at give børnene muligheden for at bruge deres sanser - se, føle, høre og lugte, som en kobling fra introduktionen til forhindrings banen. 

forhindrings banen med børnene - 10 min. 

vi vil afslutte med at børnene tegner tegninger af ørkenrotten og i dét vil vi snakke med dem om hvad de tegner.

Pædagogens rolle:

Vi mener at i forhold til vores dyrehold så har pædagogen ansvaret for den overordnede planlægning i forhold til pasningen af dyrene, indkøb og bortskaffelse. samtidig forventer vi også at børnene kan tage ansvar for mindre eller større områder af arbejdet med dyrene, det at de får dette ansvar er med til at give en ejerskabfølelse i forhold til processen. der skal dog tages højde for børnenes forudsætninger i forhold til hvor meget ansvar de kan tage. 

det er pædagogens ansvar at tage have en god dialog med børnene, når dyrene dør. der er dog ikke kun et svar på hvordan dette udføres i praksis eller hvad der er rigtig og forkert. men vi mener at det er vigtig ikke at disneyfiscere deres døden f.eks. med at de kommer himmelen, ørkenrotte himmellen. samtidig må der tages højde for at døden kan være abstrakt for mange børn og unge mennesker, så her endnu mere vigtig at tage udgangspunkt i deres verden.

Kommentarer

Populære opslag